המחאה החברתית לישראל-SATWORLD.ORG

האם אתה רוצה להגיב להודעה זו? אנא הירשם לפורום בכמה לחיצות או התחבר כדי להמשיך.
המחאה החברתית לישראל-SATWORLD.ORG

המחאה החברתית לישראל. מחזירים את המדינה לידי העם !

Latest topics

» לישראל יש יכולת להשמיד את הכורים הגרעינים באיראן לבד ללא צורך באף מדינה אחרת
sisi - הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى EmptyToday at 3:12 pm על ידי yana005

» 17000 ניצולי שואה מתו ב 2020, 900 מקורונה מתו החודש-מחדלי ממשלת נתניהו ויולי אדלשטיין אחראים למותם של ניצולי השואה
sisi - הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى EmptyToday at 9:08 am על ידי maor50

» החשדות:איראן הפיצה את וירוס הקורונה בארה"ב ואירופה ובאימרויות נגד יהודים
sisi - הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى EmptyYesterday at 11:09 pm על ידי zanbourland

» תופעות הלוואי מחיסון הקורונה: האם יש מקום לדאגה ואיך מטפלים בהן?
sisi - הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى EmptyYesterday at 3:28 pm על ידי mYcomp

» לאחר שאיים ב-103FM לתבוע את מרידור, עכשיו הגיע מכתב התביעה של כ״ץ
sisi - הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى EmptyYesterday at 3:26 pm על ידי mYcomp

» חולדאי: "התוכנית הכלכלית של נתניהו היא גחמה להצילו מבית סוהר"
sisi - הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى EmptyYesterday at 3:26 pm על ידי mYcomp

» לאחר האיום של גנץ: נתניהו יעביר את חוק הקנסות בקריאה השנייה והשלישית
sisi - הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى EmptyYesterday at 3:25 pm על ידי mYcomp

» ב"תקווה חדשה" קורצים לבנט: "השותף הטבעי, יהיה חבר מכובד בממשלת סער"
sisi - הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى EmptyYesterday at 3:24 pm על ידי mYcomp

» דין בני ברק כדין הרצליה": גנץ מתנגד לבקשת נתניהו לכנס את הממשלה
sisi - הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى EmptyYesterday at 3:21 pm על ידי mYcomp

התחבר

שכחתי את סיסמתי

התדרים של עידן פלוס

Sun Apr 30, 2017 6:17 pm על ידי ofir_men

התדרים של עידן פלוס הם - אפיק 26 (תדר- 514MHz) במרכז, ואפיק 29 (תדר- 538MHz) בצפון , אלה הישנים ב DVB-T 
האפיקים החדשים שבניסוי הינם : אפיק 28 (תדר- 530MHz) במרכז , ו אפיק 32 (תדר- 562MHz) בצפון . אלה ב DVB-T2
בתדרים הישנים יש את ערוצי הטלויזיה - 2, 10, 1, 33, 99 …

[ Full reading ]
ממיר המאפשר קליטת כל הערוצים הפרוצים כיום ללא שיתןף

Sat Jul 19, 2014 2:15 pm על ידי tomer_1968

איזה ממירים קיימים  התומכים בקליטת הערוצים הפרוצים כיום   האם קיוב קפה למשל תומך בכך תודה
צריך לקנות ממיר HD

פורום זה פתוח רק לחברי קהילת הלווין הישראלית בלבד

Sun May 22, 2011 3:07 pm על ידי satworld

פורום זה פתוח רק לחברי קהילת הלווין הישראלית בלבד
מי שלא חבר לא רואה את כל הפורום או לא יכול להכנס אליו
חובה רישום בפורום ומשלוח 10 הודעות בפורום
הקבלה לקהילה היא על תנאי .
כל עוד מכבדים את התקנון ותקנות הקהילה .
עם החברות …

[ Full reading ]
טכנאי yes לא בא: "אין פיצוי לפי חוק הטכנאים"

Sun Apr 24, 2016 8:05 am על ידי cristalm

טכנאי yes לא בא: "אין פיצוי לפי חוק הטכנאים"
ק' הצטרף ל-yes ונקבע מועד להתקנת חיבור בביתו. הטכנאי לא הגיע ועל כן לכאורה מגיע לו פיצוי: 600 ש' כחוק. רק שנציגת yes טענה: "אתה עדיין לא לקוח" והסכימה לפצותו ב-100 ש' בלבד. האם החוק לא תקף על …

[ Full reading ]
טכנאי HOT לא הגיע? מגיע לך פיצוי. בעצם לא

Sun Apr 24, 2016 8:03 am על ידי cristalm

טכנאי HOT לא הגיע? מגיע לך פיצוי. בעצם לא
לקוח חיכה לטכנאי וזה לא הגיע. כשדרש פיצוי של 600 שקל מ-HOT על פי חוק, נענה בתחילה בחיוב ואז סירבו לפצותו. גם אחרי שעות על הקו עם החברה, לטענתו, לא הצליח לקבל שירות כלבבו. HOT: "לאחר בדיקת המקרה, הלקוח יפוצה בגין אי הגעת טכנאי על-פי חוק"
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4666077,00.html

החזירו ממירים ל-HOT ובכל זאת נרדפו

Sun Apr 24, 2016 8:02 am על ידי cristalm

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4628119,00.html

החזירו ממירים ל-HOT ובכל זאת נרדפו
קפקא לא יכול היה להמציא השתלשלות יותר מייאשת: נציג חברה העובדת עם HOT אסף 3 ממירים מביתה של אורה. בכל זאת התקשרו מחברת גבייה לטעון שהחזירה רק 2 ממירים. למרות ששלחה הוכחה, המקרה הועבר למשרד עורכי-דין שדרש 582 שקל. HOT: "בשל טעות אחד הממירים לא הוסר מהמנוי"

מועצת הכבלים והלוויין מגבילה את המבצעים של yes ו-HOT

Mon Mar 14, 2016 8:58 am על ידי DOSH76

מועצת הכבלים והלוויין מגבילה את המבצעים של yes ו-HOT




המועצה קבעה כי המבצעים יוגבלו ל-18-4 חודשים ויפורסמו באתרים של החברות. עוד נקבע כי HOT לא תוכל להעלות מחירים ללקוחות במבצעים הקיימים החל ממרץ 2017




[ Full reading ]
תדרים של עמוס הוט בירד

Fri Jan 08, 2016 8:08 pm על ידי mdridista

שלום יש לי ממיר מישוג VISIONNET HAMMER5400 והיה עובד אבל מישהו כנראה שיחק בתדרים ואני לא מצליח לסדר אותם אפשר לדעת מה התדרים של עמוס הוט בירד ונילסאט?

המלצה לממיר איכותי

Thu Dec 03, 2015 5:00 pm על ידי xanadoo

היי,
אני מעוניין לקנות ממיר איכותי עד 2000 שח שיתמוך בשיתוף כמובן.
תודה.

RSS feeds


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 

Poll

מי מחובר

בסך הכל ישנם 36 משתמשים מחוברים :: 0 רשומים, 0 חבויים ו -36 אורחים :: 2 Bots

אין


המספר הרב ביותר של משתמשים מחוברים אי פעם היה 2982 בתאריך Sun Sep 22, 2019 2:04 am

הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى

avatar
sharonariel
SATWORLD PRO MEMBER

Points : 3862
Registration date : 24.09.10

sisi - הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى Empty הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى

הודעה על ידי sharonariel on Wed Oct 23, 2019 1:00 pm

לאחרונה הוכח שהנשיא המצרי Abdel Fattah el-Sisi [color:7422=rgba(0, 0, 0, 0.870588235294118)]عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى


[size=35]Can Abdel-Fattah el-Sissi make Egypt great again?[/size]
[color:7422=rgba(0, 0, 0, 0.870588235294118)]sisi - הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى 220px-AFSisi

(עבד אל-פתאח א-סיסי) הוא יהודי כשר למהדרין ולא סתם יהודי הוא צאציו של הרמבם רבי משה בן מימון או MAINONIDAS הידוע במצרים 
שושלת אה סיסי מצד אימו מגיעה עד להרמבם ויכתן והוא גם מצאציו של דויד המלך 
כי רבי משה בן מימן היה צאצה של בוב המלך ואנחנו נרחיב על כל בהמשך
הריו שמועות רבות שפוטין בעצם הוא יהודי כשר אבל פוטין ומקורביו הכחישו זאת לאורך שנים 
גם מלך סעודיה הכחיש את המוצא היהודי של משפחת משפחת המלוכה .
אך הגיעו לכך שפוטין הוא בעצם ממוצא יהודי ?
היו בהתחלה שמועות אבל גם ראיות שלא ניתנות להכחשה כלל 
בשלב הזה לא נוכל להרחיב לגבי הראיות החד משמעיות שגרמו להאמין שהנשיא הרוסי הוא יהודי כשר למהדרין
כנראה שגם אה סיסי וגם מלך סעודיה ויתן גם מלך מרוקו הם ממוצא יהודי 
ויתכן שאף שליטים אחרים במדינות ערב וחלק גדול מהפלסטינים הם יהודים על פי בדיקות DNA
אם יעשו בדיקות DNA לפלסטינים הם יגלו ברובם הגדול שהם יהודים .
ולא רק הם יתכן וחלק גדול מאנשים שחיו עד עכשיו כנוצרים או כמוסלמים הם יגלו שהם יהודים כשרים להמדרין ולא ניתן להכחיש זאת
יתכן ואף חלקם הם אפילו כהנים כדת משה וישראל 
האם הנשיא טראמפ גם הוא יהודי ?
מה גורם למיליארדר לחתן את הבת שלו ליהודי ולגייר אותה לחומרה ?
מה גורם לטראמפ לחתן את כל בניו רק עם יהודיות כשרות לחלוטין ?
סמני שאלה רבים התחילו לצוץ סביב מוצאו האמיתי של הנשיא טראמפ
אבל את הכול אפשר לדעת באמת על פי בדיקת DNA
הנשיא המצרי הכחיש לכל אורך הדרך ששהוא יהודי או ממוצא יהודי אולי מתוך פחד 
אבל כנראה שבדיקות הוכיחו שהוא אכן יהודי ולא היה צריך ללכת רחוק כל כך
מה גרם לכל כך הרבה שמועו לגבי הנשיא המצרי אה סי ולגבי אמא שלו ומוצאה גם של אשתו .
אה סיסי גר כל חייו בשכונה מעורבת שבה היו חיים יהודים 
אימו היא ממוצא מרוקאי ויהודיה כשאה למהדרית בת שושלת של רבנים גדולה שעץ המפשחתי שלה משתיך לרב הגדול ביותר שידע העם היהודי במזנו
sisi - הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى F170919AOGPO01-880x495
הרב משה בן מימון הרמבם

אם מצרים באמת רצתה לאמת את יהדותו של אה יסי היא הייהת עולה לאה יססי בדיקות DNA גלויות גם לו וגם לאימו ואז האמת הייתה יוצאת לאור
אולי גם בדיקתו לאשתו ואימא שלה הייתה מגלה עוד יור את האמת
העובדה מדברת על כ שאה סיסי נשוי לבת דודתו 
מנהג עתיק וידוע שהידוים היו עושים במרוקו של חתונות בינם לבן עתצמם בכדי לא להתבולל
מה גרם לאה סיסי להתחתן עם בת דודתו ולא עם אישה אחרת ?
מה מכל מצרים הוא מצא את בת דודתו
אשתו היא למעשה הבת של אחותה של אימא שלו
רוב יהודי מרוקו ובכלל הידוים ממוצא מזרחי נושאים בתוך המשפחה כי לא היו הרבה יהודים ולכן נהגו להתחתן בן בני המשפחה בכדי לא להתבולל 
 מצרים יכלה לעשות בדיקות DNA 
אבל מצרים לא עשתה וכנראה יש לה סיבות לכך
הנשיא אה סיסי האו הנשיא הכי מוצלח שהי למצרים מעולם
נשיא רציני שמביא תוצאות והוכחות ויכולות 
הנשיא טראמפ מכנה אותו הדיקטטור הכי אהוב שלי ובאמת טראמפ מעריך את הנשיא אה סיסי בן כל נשיאי מדינות ערב 
אם הולכים אחרוה ותחילים לבדוק את משפחת אימו של אה סיסי מגיעים עד למשפחת הרב הגדול הרמבם .
עבד אל-פתאח א-סיסי
עַבְּד אֶל-פַתָּאח סַעִיד חוסיין חַ'לִיל אֶ-סִּיסִי (בערבית عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى; נולד ב-19 בנובמבר  1954 ) הוא נשיא מצרים . בעבר היה שר ההגנה בממשלת מצרים  ומפקד בכיר בצבא מצרים .

תחילת דרכו

א-סיסי נולד ב-19 בנובמבר 1954 בקהיר [2] , לסעיד חוסיין ח'ליל א-סיסי ומליקה תיתאני[3] . הוא גדל בשכונת אל-גמאליה , ליד מסגד אל-אזהר , ברובע בו התגוררו יחדיו מוסלמיםיהודים  ונוצרים , ושבו נזכר מאוחר יותר כיצד שמע בילדותו את פעמוני הכנסיות ואת מראה היהודים הנוהרים לבית הכנסת באין מפריע. משפחתו, שמקורה ממחוז אל-מִנופיה [4] , הייתה ידועה בשל היותה ממושמעת, אדוקה ועשירה. הוא השני מבין שמונה אחים ואחיות (מאוחר יותר, אביו הביא שישה ילדים נוספים עם אישה שנייה). אביו, שהיה נחשב למוסלמי אדוק אך לא קיצוני[5] , היה בעל חנות עתיקות מעץ לתיירים בבזאר  ההיסטורי של חאן אל-חלילי[6] .
א-סיסי, שתואר לעיתים קרובות כממושמע, שקט ואדוק, העדיף להתרכז בלימודים או לסייע לאביו בחנות, מאשר להשתתף בכדורגל  עם ילדי השכונה. הוא ואחיו נהגו ללמוד בספרייה  הסמוכה הממוקמת באוניברסיטת אל-אזהר . שלא כמו אחיו - אחד מהם הוא שופט בכיר, אחר עובד מדינה - א-סיסי הלך לבית ספר תיכון מקומי המנוהל על ידי הצבא, היכן שהחל במקביל את מערכת היחסים שלו עם בת דודתו  מצד אמו, אינתיסאר עאמר. הם נישאו עם סיום לימודיו באקדמיה הצבאית המצרית ב-1977 [7]
א-סיסי הוא אב לשלושה בנים, מוסטפא, מחמוד וחסן, ולבת אחת - איה. סיסי נוהג לשמור על עמימות בחייו הפרטיים[8] . כמי שבא ממשפחה דתית, א-סיסי נודע כמי שאוהב לתבל את דבריו לעיתים קרובות בפסוקים מהקוראן  בשיחות לא-רשמיות[9] . רעייתו של א-סיסי נוהגת לעטות על עצמה את הכיסוי המסורתי, החיג'אב . הוא ידוע כאיש שקט ולעיתים קרובות מכונה "הגנרל השקט". כבר בצעירותו דבק בו הכינוי "הגנרל סיסי" וזאת בשל מה שנתפס כמראה מדוגם[8] . תחומי העניין שלו כוללים קריאה בתחומי היסטוריה  ומשפטים .

קריירה צבאית

תפקידים בולטים

א-סיסי הוסמך לקצונה  בשנת 1977 , כאשר שירת בחיל רגלים ממוכן  עם התמחות בנושאים של נשק נגד טנקים  ומרגמות . לימים התקדם בסולם הדרגות, ובשנים 20062005  השתלם במכללת זרוע היבשה של צבא ארצות הברית  בקרלייל, פנסילווניה [10] . בשנת 2008  מונה למפקד הפיקוד הצפוני באלכסנדריה , ולאחר מכן למפקד מודיעין שדה .
הוא גם היה לצעיר הקצינים במועצה העליונה של הכוחות המזוינים .
במהלך ההפיכה במצרים  בשנים 20112012  הביע ביקורת על הדרך הכוחנית בה נהג השלטון נגד המפגינים .

שר ההגנה

sisi - הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى 250px-Secretary_of_Defense_Chuck_Hagel_meets_with_Egyptian_President_Mohamed_Morsy_in_Cairo%2C_Egypt%2C_April_24%2C_2013


מימין לשמאל: נשיא מצרים  מוחמד מורסימזכיר ההגנה האמריקני  צ'אק הייגל  ושר ההגנה המצרי עבד אל-פתאח א-סיסי. 24 באפריל  2013

ב-12 באוגוסט  2012  הדיח נשיא מצרים  מוחמד מורסי  את מוחמד חוסיין טנטאווי  מתפקיד ראש המועצה ושר ההגנה, ומינה את א-סיסי במקומו. במקביל החליף מורסי את הרמטכ"ל וקצינים בכירים נוספים. באתר הרשמי של "מפלגת החירות והצדק" המצרית תואר כ"שר ביטחון בעל טעם מהפכני". א-סיסי נשאר בתפקידו גם לאחר הדחתו של מורסי והקמת ממשלה חדשה ביולי  2013 .

הדחת הנשיא מורסי

ב-3 ביולי  2013  הדיח א-סיסי את הנשיא מורסי בהפיכה . ההדחה באה בעקבות הפגנות  אזרחיות המוניות שקראו לצבא להדיח את מורסי. הוא נקט צעד זה לאחר שלטענתו, מורסי לא שעה להפצרותיהם של ראשי הצבא להימנע מפגיעה במוסדות המדינה[11] . בעקבות הדחת מורסי היו התנגשויות בין הצבא והמשטרה לבין תומכי מורסי, שגבו מאות הרוגים, ואלה הגיעו לשיא בטבח 14 באוגוסט  2013, שבו נמנו 638 הרוגים וכ-4,000 פצועים.

נשיא מצרים

בינואר 2014  הועלה א-סיסי לדרגת פילדמרשל  (מֻשִיר). ב-26 במרץ 2014 התפטר מתפקידו כשר ההגנה כדי להתמודד בבחירות לנשיאות מצרים בשנת 2014 . בבחירות אלה זכה ב-96.91% מקולות המצביעים.
בינואר  2018 , א-סיסי הכריז על התמודדותו בבחירות לנשיאות מצרים 2018 .[12] . המאפיין הבולט של הבחירות הללו הוא מספר המועמדים הרב שהכריזו על מועמדות נגדו, וכולם לא הגיעו בשלום לבחירות, למעט אחד בלבד. חלקם נפסל בהאשמות משונות, חלקם פרשו תוך אמירות על חוסר אמון מוחלט בטוהר הבחירות, וחלקם נאסרו על לא עוול בכפם. רק אחד נשאר, וכמובן שהוא הואשם בהיותו מתחרה למראית עין. בבחירות זכה א-סיסי לכ-97.11% מהקולות ונבחר לכהונה שנייה כנשיא מצרים.

רמב"ם

בי משה בן מימוּן[1]  (נולד: ד'תתצ"ח 1138 [2] , נפטר: כ' בטבת  ד'תתקס"ה 13 בדצמבר  1204 ; מכונה גם בראשי תיבות  רמב"ם, בערבית  מוכר כמוסא בן מימון או כאבן עבד אללה, ובלשונות אירופה כמיימונידס) היה מגדולי הפוסקים  בכל הדורות, מחשובי הפילוסופים  בימי הביניים איש אשכולות מדען רופא חוקר  ומנהיג. אחד האישים החשובים והנערצים ביותר ביהדות . עליו נאמר "ממשה  עד משה לא קם כמשה"[3]  והוא הוכתר בכינוי "הנשר הגדול" (בגימטריה: רבנו משה). הרמב"ם החזיק במשנה רציונליסטית  מובהקת שבאה לידי ביטוי בכתביו. הוא הוכר כפילוסוף וכרופא גם בתרבות הערבית והאירופית.



לידתו

הרמב"ם נולדבקורדובה  שבאל-אנדלוס  (כיום ספרד ), לאביו רבי מימון הדיין , שכיהן כדיין הקהילה בעיר.
על תאריך הולדתו קיימות עדויות סותרות. בסוף פירושו למשנה  כתב הרמב"ם: "אני משה בר מימון הדיין... התחלתי לחבר פירוש זה הספר ואני בן שלוש ועשרים שנה והשלמתיו במצרים ואני בן שלושים שנה שהיא שנת ט' וע' לשטרות"[4] . כוונתו שסיים בשנת א'תע"ט למניין השטרות , המקבילה לשנת ד'תתקכ"ח  ליצירה  (1168 ). אם נולד שלושים שנה לפני סיום כתיבת הספר, הרי שנולד בשנת ד'תתצ"ח  (1138 ). לעומת זאת, באיגרת  המיוחסת לנכדו של הרמב"ם, רבי דוד הנגיד , נכתב שהרמב"ם נולד כ-3 שנים קודם לכן, בי"ד בניסן  ד'תתצ"ה  (30 במרץ  1135 ). איגרת זו ומקבילותיה נחשבות פחות מדויקות ומהימנות לעומת דברי הרמב"ם עצמו בסוף פירושו למשנה[5] . כיום חוקרים רבים מעדיפים את התאריך של שנת ד'תתצ"ח[6]

משפחתו של הרמב"ם נקראה 'בן עובדיה' (בערבית: 'אבן עבד אללה'), על שם אבי המשפחה הראשון ברשימות היחס של הרמב"ם, ר' עובדיה דיין קורדובה. יש הממשיכים את שושלת היוחסין של הרמב”ם עד רבי יהודה הנשיא , חותם המשנה , המתייחס לזרעו של דוד המלך [7] . בין הרמב"ם לר' עובדיה דיין קורדובה 7 דורות:


[list="margin: 0.3em 3.2em 0.5em 0px; color: rgb(34, 34, 34); font-family: sans-serif; font-size: 14px; background-color: rgb(255, 255, 255); padding-right: 0px; padding-left: 0px; list-style-image: none;"]
[*]ר' עובדיה הדיין

[*]ר' שלמה

[*]ר' עובדיה הדיין

[*]ר' יוסף הדיין

[*]ר' יצחק הדיין

[*]ר' יוסף החכם

[*]ר' מימון הדיין

[*]הרמב"ם
בערבית  הוא מוכר כמוסא בן מימון (موسى بن ميمون), או בשמו הערבי המלא: ابو عمران موسى بن ميمون بن عبد الله القرطبي الإسرائيلي, אבו עמראן[8]  מוסא בן מימון בן עבדאללה אל-קרטבי  אל-אסראא'ילי (איש קורדובה  הישראלי). בלשונות אירופה מקובל לכנות את הרמב"ם Maimonides (מיימונידס), על שם האופן בו נכתב שמו ביוונית Μωησής Μαϊμονίδης (מואיסיס מאימונידיס).
[/list]

קורות חייו בצעירותו

את חינוכו והשכלתו רכש הרמב"ם מאביו רבי מימון הדיין , שהשפיע רבות על הגותו, ומכתבי מורו המובהק[9]  של רבי מימון - רבי יוסף אבן מיגאש , אשר שימש כדיין בקורדובה והעיד עליו הרמב"ם: "כי לב האיש ההוא בתלמוד מבעית למי שיסתכל בדבריו ועומק שכלו בעיון עד אשר כמעט נאמר בו 'וכמוהו לא היה לפניו מלך' במנהגו ובדרכו". הרמב"ם ראה עצמו גם כתלמידו של רבו של הר"י מיגאש - רבי יצחק אלפסי , הרי"ף. למרות הערצתו לרבותיו לא נמנע לימים מלחלוק עליהם בהלכה אף בחריפות[10] . כן למד את כתבי רב שמואל בן חפני גאון , שהשפיע עליו בשיטתו[11] .
הצמאון של הרמב"ם לחכמה יצר חברות בינו לבין בנו של ג'אבר אבן אפלח  (אנ' ) האישביליי ,[12]  חכם מוסלמי, והם למדו יחד מתמטיקהרפואה  ופילוסופיה . יחד עם לימודים אלה שקד הרמב"ם על לימוד התורה , הגה יומם ולילה בכתבי הקודש, בתלמוד  ובגאונים , ותוך זמן קצר יצא לו שם של עילוי.
בשנת 1148 , כשהיה הרמב"ם בן עשר (או שלוש עשרה), נאלצה משפחתו לעזוב את קורדובה שבספרד בעקבות פלישתם של אל-מֻוַוחִידוּן  מצפון אפריקה  ורדיפתם את יהודי האזור.
לאחר מסע נדודים שארך כעשר שנים, ניסתה המשפחה להתיישב בעיר פאס  שבמרוקו , אך גם שם לא האריכו ימי שלוותם, וכעבור חמש שנים נאלצו לעזוב את העיר, עקב התפשטות שלטונם של האל-מֻוַוחִידוּן. מקורות מוסלמיים, שמהימנותם שנויה במחלוקת בין החוקרים,[13]  אף מספרים כי הרמב"ם אולץ להתאסלם למראית עין באותה התקופה. ההיסטוריון הערבי אבן אלקפטי  (1172-1248), שהיה חברו הקרוב של יוסף אבן שמעון , תלמידו המובהק של הרמב"ם, מתאר כי במהלך אותן גזרות חי הרמב"ם כאנוס וקיים מצוות אסלאם מסוימות, כקריאת הקוראן והתפילה, עד שהתאפשר לו לצאת למצרים ולחזור ליהדותו בגלוי[14] . גם אבן אבי אֻצַיבִּיעה  מספר ש"הראיס מוּסַי התאסלם במגרב, שינן קוראן ועסק בפִקְה"."[15]  מאיגרת שכתב הרמב"ם באותו הזמן ליהודים  הנרדפים, איגרת השמד , עולה כי הוא התיר לומר את השהאדה , הצהרת האמונה האיסלמית, שהייתה הדרישה מצד האל-מֻוַוחִידוּן, במקרים של פיקוח נפש . אמנם, גם משמעות דברי הרמב"ם באגרת השמד עצמה נתונה במחלוקת בין החוקרים.

העלייה לארץ ישראל

בשנת 1165  הפליגו הרמב"ם ומשפחתו מסבתה  (מאוחר יותר מרוקו הספרדית , כיום ספרד), אל עכו  שבארץ ישראל, בה התיישבו. הקהילה היהודית בעכו הייתה בימים ההם מהגדולות בארץ ישראל, וקיבלה בכבוד רב את משפחת הרמב"ם. רב העיר עכו, רבי יפת בן רבי אליהו, התקשר בקשרי ידידות עם הרמב"ם, ידידות שנמשכה גם לאחר שנים באמצעות קשרי מכתבים, ולבסוף על ידי מינויו של רבי יפת כאחד הדיינים בקהילת אלכסנדריה , שהייתה תחת מרותו של הרמב"ם כראש רבני מצרים. חמישה חדשים לאחר העלייה לארץ ביקרו הרמב"ם, אביו ורבי יפת בירושלים , שהו שם שלושה ימים. יש שסוברים ש"הבית הגדול והקדוש" הוא הר הבית [16] , ולכן גורסים שהרמב"ם התפלל שם. משם הם נסעו לחברון , והתפללו במערת המכפלה .
את ביקורו בארץ מתאר הרמב"ם כך:

בליל אחד בשבת בארבעה ימים לחודש אייר נכנסתי לים, וביום שבת, עשירי לאייר שנת תתקכ"ה עמד עלינו נחשול שבים לטבענו והיה זעף גדול בים, ונדרתי עלי: שני ימים אלו אצום בהם ואתענה בהם.. ואצווה על בני לעשות כן עד סוף כל הדורות, ויתנו צדקה כפי כוחם... בליל אחד בשבת, ג' ימים לירח סיוון, יצאתי מן הים בשלום ובאתי לעכו ונצלתי מן השמד והגענו לארץ ישראל. יום זה נדרתי שיהיה יום ששון ושמחה... וביום שלישי בשבת, ד' חשוון, יצאנו מעכו לעלות לירושלים תחת סכנה, ונכנסתי לבית הגדול והקדוש והתפללתי בו, ביום חמישי, ששה ימים לירח מרחשון. ובאחד בשבת, ט' בחודש חשוון יצאתי מירושלים לחברון, לנשק קברי אבותי במערה... ושני ימים אלו... נדרתי שיהיו יום טוב ותפילה ושמחה לה' לאכילה ולשתייה... וכשם שזכיתי וראיתי בחורבנה כך אזכה אני וכל ישראל לראות בנחמתה, אמן. 


מרכז חייו במצרים

avatar
sharonariel
SATWORLD PRO MEMBER

Points : 3862
Registration date : 24.09.10

sisi - הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى Empty Re: הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى

הודעה על ידי sharonariel on Wed Oct 23, 2019 1:02 pm

בית הרמב"ם במרוקו

כעבור חמישה חודשים ירדה המשפחה והשתקעה במצרים . תחילה התגוררה המשפחה באלכסנדריה , וכעבור שנים ספורות עקרה לפוסטאט, קהיר  העתיקה. שם נשא הרמב"ם את בתו של ר' מישאל הלוי  בן ר' ישעיהו החסיד הלוי אלתקא , חתנו של רבי דוסא בן יעקב, ושם גם נולד בנו אברהם  (1186 1238 ). כתבי יד  רבים של הרמב"ם נתגלו בגניזה הקהירית  שבפוסטאט. במצרים הוא אף הוכתר פעמיים במשרה "ראיס אל-יהוד" (=ראש היהודים) של יהודי מצרים, הפעם הראשונה עם הגעתו, והפעם השנייה בערוב ימיו, בשנים 1196–1204[17] .

הרמב"ם שימש כמנהיג הדתי של קהילת קהיר , ובמשך שנים רבות התפרנס מהשקעת כספיו בידי אחיו, דוד, שהיה בעל ספינה וסחר באבנים יקרות[18] ; אך לאחר שטבע האח בהודו, בשנת 1177 לערך, דבר שגרם לרמב"ם לאבל כבד וכתוצאה מכך נפל למשכב במשך שנה שלמה, נאלץ הרמב"ם להתפרנס מיגיע כפיו, והפך לאחד מטובי הרופאים  בקהיר. את ידיעותיו הרפואיות שאב הרמב"ם מהספרות היוונית הקדומה, בעיקר מכתבי גלנוס , אך גם מספריהם של חכמי מצרים העתיקה שהראו ידע רפואי רב.

בשל מומחיותו הרבה ברפואה, החל הרמב"ם בשנת 1185  לשמש כרופאו של הווזיר אל-אלפאצ'ל, המשנה למלך , ומאוחר יותר אף של אלפאצ'ל בנו של המלך  צלאח א-דין . כתוצאה מכך בילה חלק ניכר מזמנו בארמון  המלוכה. סיפורים עממיים  רבים עוסקים בתקופה זו בחיי הרמב"ם, וברקעם נמצאים תככי החצר וקנאת השרים המוסלמים ברופא היהודי המצליח. על פי ההיסטוריון  הערבי אל קיתי, סירב הרמב"ם לקבל תפקיד דומה שהוצע לו על ידי "מלך הפרנקים באשקלון", ריצ'רד הראשון, מלך אנגליה .

מלבד עבודתו בחצר המלך, העניק הרמב"ם מזור להמונים שצבאו על דלתותיו, יהודים ונכרים כאחד. המשורר הערבי אל-סעיד אבן סינא אלמולך כתב עליו:
[size=17]"גלנוס ריפא את הגוף/ והרמב"ם גוף ונפש./
ידיעותיו קנו לו שם כרופא הדור/ הוא ידע לשכך את כאב הבערות/
לוּ באה הלבנה לידיו/ היה מרפא את כתמי פניה..."
[/size]

השיטה שאומצה על ידי הרמב"ם בטיפוליו המקצועיים הייתה להתחיל עם טיפול פשוט, תוך שהוא משתדל לרפא על ידי תוכנית תזונה  שנקבעה עוד לפני מתן תרופות. במכתב שמיען לתלמידו החביב יוסף אבן שמעון , שלמענו חיבר את מורה נבוכים , כותב הרמב"ם: "הנך יודע כמה קשה המקצוע הזה עבור מי שפועל במדויק ולפי המצפון, ועבור מי שקובע רק את אשר הוא יכול לתמוך בטיעון או בסמכות". במכתב נוסף, שהופנה אל שמואל אבן תיבון , הוא מתאר את תפקידו המקצועי המפרך, שמעסיק אותו כל היום ולעיתים קרובות בחלק גדול של הלילה.

עם זאת, במקביל לעבודתו הרפואית, אפשרה לו שקידתו להפיק יצירות מונומטליות, וכן לשמש כפוסק  ומנהיג לקהילה היהודית. שמו יצא למרחוק ונשלחו אליו שאלות רבות בהלכה ובאמונה מכלל יהדות התפוצות . אחת הקהילות שעמדה עמו בקשר רציף הייתה יהדות תימן , שקיבלה על עצמה את הרמב"ם כפוסק וכמנהיג. בעקבות הפרעות הקשות שנערכו בתימן , כתב הרמב"ם את איגרתו המפורסמת אגרת תימן , בה הוא מדריך אותם בעקרונות האמונה. חלקם של יהודי תימן העריצו את הרמב"ם הערצה עזה ואף תרמו לישיבתו במצרים תרומות משמעותיות[19]  ועל פי עדותו של הרמב"ן [20]  אף הוסיפו לנוסח הקדיש  את שמו של הרמב"ם: "בחייכון וביומיכון ובחיי דרבנא משה בן מימון"[21] .

מותו ולאחר מותו



רמב"ם נפטר בפוּסטאט  (קהיר העתיקה) שבמצרים  בכ' בטבת  ד'תתקס"ה  (13 בדצמבר  1204 ) בגיל 69. בנו רבי אברהם  מילא את מקומו בהנהגת יהודי מצרים. הוא וצאצאיו כיהנו כנגידים ועמדו בראש זרם דתי-חסידי, המוכר במחקר בשם חסידי מצרים . המסורת אומרת שלפי דרישתו המפורשת של הרמב"ם "אל נא תקברוני במצרים", הועברה גופתו ממצרים לטבריה  ובה אכן עומד ציון שמקובל כמקום קבורתו. בחלקה זו קבורים אף השל"ה הקדוש  ורבן יוחנן בן זכאי .

בשנת 2009 נחנך בסמוך לקברו של הרמב"ם מרכז מבקרים  חדש, מרכז מורשת הרמב"ם , המציג את פועלו.

ספריו וכתביו

מקום נכבד תופסים ספרי הרמב"ם וכתביו בספרות התורנית . הרמב"ם היה האדריכל הגדול של ההלכה  היהודית לדורותיה ואמן התִמצות והסדרנות. הוא הרבה להשתמש בעט הסופר אשר בידו וכתביו המרובים עוסקים בענפים שונים: ביאורים לדברי חז"ל פסקי הלכה פילוסופיה רפואה , תשובות ואגרות לקהילות יהודיות שונות ועוד.

חיבורים מוקדמים

בבחרותו כתב הרמב"ם בשפה "רבנית" (עברית  מתובלת בארמית ) מספר חיבורים. חיבורים אלו נכתבו כטיוטות, והרמב"ם לא הספיק להגיהם ולהוציאם לאור; רובם אבדו , ונותרו רק שרידים מהם.




  • "פירוש הלכות קשות שבכל התלמוד" על רוב מסכתות התלמוד הבבלי .


  • "הלכות הירושלמי" - ספר המלקט הלכות מתוך התלמוד הירושלמי  בדומה לחיבורו של הרי"ף  על התלמוד הבבלי. (שרידים מחיבור אבוד זה, יצאו לאור בשנת 1947 במהדורת שאול ליברמן ).


  • קונטרסי השגות על הרי"ף בסוגיות בודדות בתלמוד.


  • "מילות ההיגיון " (או בשמו המלא והמדויק: "ביאור מלאכת ההגיון") - חיבור פילוסופי המרכז באופן נהיר ותמציתי את עיקרי הלוגיקה  האריסטוטלית . הספר דן במשפט  ובחלקיו, בהיקש[22] והסקת מסקנות, במדע ובמטאפיזיקה . הספר נכתב במקור בערבית יהודית  ותורגם על ידי משה אבן תיבון . יש המפקפקים בייחוסו של הספר לרמב"ם.
    "מאמר העיבור" - על נושא עיבור השנה  והלוח העברי .

  • פירוש המשנה

  • גיל 23 (בשנת ד'תתקכ"א1161 ), בהיותו במרוקו , החל הרמב"ם בחיבור פירושו למשנה [23] , שכונה על ידי תלמידיו כתב אל-סראג (בערבית : "ספר המאור"). החיבור הוא פירוש מקיף ובהיר על כל מסכתות המשנה . בדרך כלל פירש הרמב"ם את המשנה לפי מסקנת התלמוד  באשר לפירושה, ואף ציין את פסק ההלכה. לעיתים נדירות ישנן סתירות בין פסק ההלכה שפסק הרמב"ם בפירוש המשנה, לבין פסק ההלכה שפסק בספר "משנה תורה". במקרים אלו מקובל להניח כי הרמב"ם חזר בו מדבריו בפירוש המשנה, ויש לסמוך על "משנה תורה" שנכתב מאוחר יותר בחיי הרמב"ם.

    בתחילת פירוש המשנה כתב הרמב"ם הקדמה  היסטורית, שבה הוא סוקר את השתלשלות התורה שבעל פה . בתחילת פרק חלק  במסכת סנהדרין  ישנו פירוש ארוך שזכה לשם "הקדמת הרמב"ם לפרק חלק ", בה הוא מבאר את שלושה עשר עיקרי האמונה היהודית  וענייני שכר ועונש . למסכת אבות  כתב הרמב"ם הקדמה שזכתה לשם "שמונה פרקים לרמב"ם ", בה סוקר הרמב"ם את מבנה נפש האדם, טעמי המצוות , תורת הנבואה , ידיעת האל ונושאים נוספים. שילובם של עקרונות הדת בפירוש לקודקס  הלכתי מופשט לא היה מקרי. הרמב"ם מדגיש זאת בסוף פירושו למסכת ברכות , לאחר שהוא דן בהתאמה שבין הפילוסופיה והדת:

    ועוד נדבר בקצת העניין הזה במסכת אבות, ואראך קצת מהסכמת בקיאי הפילוסופים לדברי הכתוב בכל העניינים, ואין זה מקום להביא שם הדבר הזה, לולי אשר כוונתי כשיבוא זכר דבר בעניין האמונה לבאר בו מעט, כי יקר בעיני ללמד עיקר מעיקרי הדת והאמונה יותר מכל אשר אלמדהו 

    פירוש המשנה נכתב בערבית-יהודית, במשך שנות נדודיו של הרמב"ם[24] , ונחתם במצרים בשנת 1168  (ד'תתקכ"ח )[23] .
    משנה תורה

  • תפארת גדולתו, וגולת הכותרת של הגותו ההלכתית היא יצירתו המונומנטלית משנה תורה  או כפי שנקראה בפי הרבים שהתקשו לקבל את נועזות השם "משנה תורה" כשני לתורה ובחרו בשם: היד החזקה (על שם י"ד, 14, הספרים שבחיבור). עוד בזמן חיבורו של פירוש המשנה, החל בכתיבת ספר המצוות  (בערבית) כמפתח ותוכנית לחיבור המתוכנן. בספר זה מנה הרמב"ם באריכות ארבעה עשר שורשים המבארים איזו מצווה ראויה להימנות במניין תרי"ג המצוות , ועל פיהם ביסס את "היד החזקה".


  • בחיבור "משנה תורה" עסק הרמב"ם עשר שנים, מתחילת שנת ד'תתקכ"ח  (1167 ) עד שנת ד'תתקל"ז  (1177 ). בשלהי ד'תתקל"ח  (1178 ) הוסיף הרמב"ם לחיבורו את החלק האחרון של הלכות קידוש החודש , שהיה אז כעין חיבור עצמאי. העתקתו ושכלולו של החיבור נמשכו עוד מספר שנים, ולפי מסורת אחת נסתיימו בכסלו  ד'תתקמ"א  (1180 ), אף כי במשך כל חייו לא פסק הרמב"ם מלהגיה ולתקן את חיבורו (כמו גם את פירושו למשנה). החיד"א  בספרו "שם הגדולים " הביא אגדה בנוגע לכתיבת משנה תורה: "מצאתי כתוב בקונטרס ישן נושן אמר רבינו דוד הנגיד כי משנה תורה שחיבר זקנו הרמב"ם מתחיל בשם המפורש יסוד היסודות ועמוד החכמה, ומסיים כי מלאה הארץ דעה. ועוד אמר מפי רבינו אביו: כי עשר שנים היה יושב רבינו משה בחדרו ולא יצא מהפתח עד שסיימו, ובלילה שהשלימו בא לו בחלום רבינו מיימון אביו עם אדם אחר עמו ואמר לו רבינו מיימון אביו הנה לך זה משה רבינו ונבהל, ואמר לו באתי לראות מה שעשית וכשראה אמר יישר כחך."[25]

    בחיבור זה, המחולק לפי נושאים, קיבץ וסידר הרמב"ם את כל ההלכות שבתלמודים  לפי נושאים ותת-נושאים, בעברית משנאית  צחה, מדויקת ובהירה. מפעל אדיר זה דרש ידע עצום בכל מכמני התלמודים, הבנה מפליגה ויכולת של ברירת העיקר מהטפל ותמצותו במילים ספורות (פעמים רבות תוך תרגומו מארמית , שפת התלמודים). אף שבתחילה קמו עליו עוררים מבני דורו, בעיקר בשל העובדה שלא כתב את מקורותיו לספרו כנוהג המקובל, הפך ספר זה להיות עמוד השדרה של ההלכה היהודית לדורותיה, ונלמד בכל תפוצות ישראל. היקפם העצום של הנושאים הכלולים בו, הלכה והגות, מעשה וחזון, והמתח ביניהם יחד עם האחדות והסדר המאפיינים אותו - הם סוד קסמו של הספר, אשר מספר מפרשיו הישירים והעקיפים הדנים בהלכות הספר - עולה על אלפים רבים.

    השם שבחר הרמב"ם לספרו - "משנה תורה" - מתבאר בדבריו בהקדמתו לספר:

    לפיכך קראתי שם חיבור זה 'משנה תורה', לפי שאדם קורא בתורה שבכתב תחילה, ואחר כך קורא בזה ויודע ממנו תורה שבעל פה כולה, ואינו צריך לקרות ספר אחר ביניהם 

    עם פרסומו של הספר הוא הועתק פעמים רבות מכתבי יד  ונתרבו בו השיבושים שהחמירו עם השנים, "תיקוני" חכמים, והשמטות הצנזורה  הנוצרית . בימינו הודפסו כמה וכמה מהדורות שתוקנו על פי כתבי יד ודפוסים ישנים (במיוחד מהדורות הרב יוסף קאפח  ומהדורת שבתי פרנקל  בה נעשו השוואות בין כתבי היד הידועים, ובעיקר כתבי יד מתימן הנחשבים אמינים). מהדורת פרנקל אף ההדירה בצורה מדעית את כל נושאי הכלים של הרמב"ם על פי כתבי יד מדויקים. כמו כן נתפרסמה מהדורה זו בעיקר בגלל "ספר המפתח" שבו צויינו מראי מקומות לאלפי ספרים הדנים בדבריו.







sisi - הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى 250px-More-Nevuchim-Yemenite-manuscipt


כתב יד תימני של מורה נבוכים, מהמאות ה-13–14

ציון דרך משמעותי ביותר הוא ספרו הפילוסופי -הדתי הידוע מורה נבוכים  (בערבית: "דלאלת אל-חאירין"), שהפך לנכס צאן ברזל  של הפילוסופיה היהודית. הרמב"ם החל לכתוב את החיבור, הכתוב בערבית-יהודית , בשנת ד'תתקמ"ז  (1187 ), וסיימו עד שנת ד'תתקנ"א  (1191 ). בספר זה, שבו הרמב"ם פונה אל תלמידו - ר' יוסף בן יהודה אבן שמעון , מתווה הרמב"ם את הדרך לאדם "הדתי הנבוך", שעיונו התורני והפילוסופי אינם מתחברים בידיו למקשה אחת. ספר זה נכתב על ידי הרמב"ם לאחר שניסה לכתוב ספרי מחשבה במתכונת אחרת ('ספר הנבואה' ו'ספר ההשוואה'), שלא מצאה חן בעיניו בתוצאתה הסופית[26] . מקובל כי הספר כולל את הספרים האלה בעריכה שונה, כאשר העניינים העמוקים מפוזרים בספר במעין 'צופן' שרק המשכיל יוכל לחדור אל תוכו.
הספר "מורה נבוכים", כמו הגותו של הרמב"ם בכללה, הושפע במידה רבה מהתאולוגיה  האסלאמית  המכונה "כלאם ", ובפרט מזרם המועתזילה , שדגל בהסברים לוגיים למצוות הדת ולמהות העולם, והסתייג מהסברים מיסטיים. "כלאם", כפי שמעיד שמה, שהוא תרגום לערבית של המונח היווני "לוגיקה ", הייתה אסכולה ששאפה ליישב בין הפילוסופיה היוונית  הקלאסית של אפלטון  ואריסטו  לבין עקרונות הדת המונותאיסטית . "מורה נבוכים" הוא מעין גרסה יהודית של הניסיון הזה, אלא שבניגוד לכלאם, שהכפיפה את מסקנותיה הלוגיות לעמדות הדת הקבועות מראש וקבעה על פיהן את הנחות היסוד שלה, ובדומה לפילוסופים מוסלמים מאוחרים יותר מהם הושפע, כדוגמת אבן באג'ה , עבד הרמב"ם בכיוון ההפוך והכפיף את פירושי הטקסטים המקודשים להיגיון. טענתו התאולוגית הייתה, שכיוון שמקור התבונה האנושית ומקור הטקסט המקודש הוא אחד - האל, לא תיתכן סתירה אמיתית ביניהם.
כתיבת הספר בערבית, שהייתה שפתם של מרבית יהודי העולם באותו הזמן יצרה צורך לתרגמו לעברית עבור יהודי אשכנז . הספר תורגם לעברית לראשונה בידי ר' שמואל בן יהודה אבן תיבון  מפרובנס . תרגום זה בוצע על־פי הנחיותיו של הרמב"ם עצמו, שאף כתב לו מכתב עם פירושיו לספר[27] . תרגום זה היה לתרגום העיקרי במשך מאות שנים, והוא אף לווה בפירוש נרחב של המתרגם. במרוצת הדורות תורגם הספר למספר שפות (בעיקר אנגליתגרמנית  וצרפתית ), ובנוסחים שונים. בתחילת המאה ה־20  כתב הרב יוסף קאפח  תרגום מקיף הכולל פירוש מקיף לספר[28]  וזכה על כך בפרס ישראל . ב-2002  תרגם פרופ' מיכאל שוורץ  את הספר לעברית מודרנית בתוספת הפניות למאמרים מחקריים[29] . על פרסום ספר זה זכה גם הוא לפרס ישראל[30] .

איגרות הרמב"ם


איגרות הרמב"ם הוא שם כולל לשורה ארוכה של איגרות ומכתבים ששלח הרמב"ם לאישים וקהילות שונות מימי בחרותו ועד לשנותיו האחרונות. המדובר באיגרות ומאמרים העוסקים בנושאים מחשבתיים-אמוניים וכן בנושאים אישיים או ציבוריים אחרים; מאות התשובות  שהשיב הרמב"ם לשאלות הלכתיות , מכונסות תחת השם "תשובות הרמב"ם ", או שו"ת "פאר הדור".

באיגרות המפורסמות שיועדו לציבור הרחב נכללות "איגרת השמד", "איגרת תימן", "איגרת תחיית המתים", ועוד. כמו כן, בקובצי האיגרות הללו ניתן למצוא גם תכתובות בין הרמב"ם לבין אישים בני תקופתו מכל רחבי העולם היהודי. מטבע הדברים, שמות האיגרות הללו לא ניתנו להן על ידי כותבן אלא הוענקו להן על ידי מעתיקים, מתרגמים ומדפיסים מאוחרים יותר. חלק מהשמות המקובלים כוללים רק את שם המכותב וחלקם רומז גם לתוכנה של האיגרת. כמו כן, יש כי לאיגרת אחת ניתנו במהלך הדורות שמות שונים.

מרבית האיגרות נכתבו במקורן בערבית יהודית , שפת הדיבור והכתיבה של הרמב"ם, אך חלק מהן נכתבו עברית  במקורן, או בשילוב של שתי השפות. הפילוסוף והמתרגם שמואל אבן תיבון , בעצמו מכותב של הרמב"ם, תרגם כמה מכתבי הרמב"ם לעברית, בהם גם חלק מאיגרותיו, עוד בחייו של הרמב"ם.

ספרי רפואה


הרמב"ם, שנודע כרופא מומחה ומפורסם, כתב ספרות עניפה במדע הרפואה . בספריו דן הרמב"ם במגוון רחב של בעיות רפואיות: אסתמהאלרגיהטוקסיקולוגיהסוכרתרפואה מונעתמיניות  ועוד. ספריו מבוססים על ניסיונו העשיר ברפואה, על ספרי קודמיו ואף על חכמי התלמוד. עם זאת, באותם מקומות שחז"ל תלו תסמינים  מסוימים בשדים  ורוחות, משמיט הרמב"ם את דבריהם. ספריו הפכו לאבן יסוד בלימודי הרפואה באסיה , באפריקה  ובאירופה  בדורות שלאחריו.

בין המלצותיו הרפואיות של הרמב"ם ישנן רבות המקובלות עד ימינו: רפואה מונעת וטיפול בבריא, רפואת גוף-נפש הוליסטית, הצורך בהתעמלות , אכילה מסודרת ומתונה, הקפדה על שינה  מספקת ועל היגיינה  אישית, ועוד.

הרמב"ם כתב אחד עשר ספרי רפואה בשפה הערבית. חלקם תורגם לעברית  (שהו"ל במהדורת זיסמן מונטנר), ללטינית  ולשפות אחרות:

[list="margin-top: 0.3em; margin-right: 3.2em; margin-left: 0px; padding-right: 0px; padding-left: 0px; list-style-image: none; color: rgb(34, 34, 34); font-family: sans-serif; font-size: 14px; background-color: rgb(255, 255, 255);"]
[*]"קיצורי גלנוס" (או פתגמי גלנוס ("אל מוכתסרת")) - לקט מסודר מכתבי גלנוס. בספר זה ליקט הרמב"ם רק את המחלות ודרכי הטיפול שהוכחו ונוסו בהצלחה, והשמיט מידע ותיאורים שנראו לו לא הגיוניים ובלתי מבוססים.

[*]"פירוש לפרקי אבוקרט" - לקט של תפיסות העולם של היפוקרטס , בעיקר בנושאי רפואה מונעת  והיגיינה.

[*]"ספר הקצרת " - חיבור בנושא האסתמה והטיפול בה. הספר תורגם לעברית על ידי שמואל בנבנישתי ולרומית.

[*]"הנהגת הבריאות" - חיבור כללי בענייני רפואה. בספר זה פורס הרמב"ם את משנתו הרפואית ומרחיב על הקשר הפסיכוסומטי  שבין מצבו הנפשי של החולה לבין תחושותיו הגופניות. בספר זה הוא מטיף לרפואה מונעת ולתפיסה הוליסטית . בנוסף הוא שולל בו אמצעי ריפוי של קמיעות , לחשים ושאר תרופות אליל. תורגם לעברית על ידי משה אבן תבון.

[*]"פרקי משה" - לקט של כ-1,500 הנחיות בריאותיות בכל ענפי הרפואה. הספר מבוסס בעיקר על משנתו של חכם הרפואה גלנוס. אך האחרון והארוך שבהם (המאמר החמישה ועשרים) מוקדש כולו לביקורת עקרונית ופראקטית על מורשת גלנוס. במיוחד חשובות הפסקות האחרונות בו, המעודדות את הקורא-המתלמד למחקר עצמאי ולביקורת חריפה נגד דעות קדומות ואמונות שוא. הוא כתב זאת חצי מאה לפני רוג'ר בייקון  וכארבע מאות שנה לפני פאראצלסוס . הספר תורגם פעמיים על ידי זרחיה בן שלתיאל ונתן המאתי, התרגום הלאטיני ידוע בשם "אפוריסמי מדיצי"[31] .

[*]"מאמר הטחורים" - חיבור בנושא מחלות דרכי העיכול, הטיפול בהן ומניעתן.

[*]"על הסמים" - ספר העוסק בעיקר בטוקסיקולוגיה , בהרעלות ובהכשות נחשים .

[*]"מאמר ההכרעה".

[*]מאמר המשגל - הדרכה מינית לפי תפיסתו הרפואית. נכתב במקור עבור בנו של מלך מצרים .

[*]"שמות התרופות" - (לכסיקון רפואי ערבי-יווני-ארמני-פרסי-ברברי וספרדי), לקט של כ-2,000 תרופות  והתוויות רפואיות, מעולם הצומח, החי והמחצבים.

[*]"על קץ החיים" - תיאור מפורט של גורמי תמותה  שונים.

[*]"תשובות רפואיות" - כפי הנראה החיבור הרפואי האחרון של הרמב"ם. נכתב עבור מאלכ אלאפדל, בנו של הסולטן צלאח אלדין. בחיבור זה מציע הרמב"ם דרכים לשיפור אורחות החיים ודרכים לטפל בתסמיני החולי השונים של בן הסולטן, כולל: הפרעות עיכול, טחורים, כאבי ראש, חולשת הלב, דיכאון ועוד.

[/list]

החשיבות שייחס הרמב"ם לרפואה, הביאה אותו לכלול בחיבורו ההלכתי משנה תורה  (בספר המדע, הלכות דעות, פרקים א-ו) מספר פרקים העוסקים ברפואה מונעת ובהתנהגות בריאותית נכונה המהווים תמצית של הדרכותיו הרפואיות לאנשים בריאים. מנגד, כחלק מתפיסתו הדוגלת בקשר הפסיכו-פיזי וכמתחייב מאישיותו, כלל הרמב"ם בכתביו הרפואיים דיונים רבים בנושאים פילוסופיים, מוסריים ואמוניים - החל משאלת חידוש העולם, וכלה בעיסוק רחב במידת הגאווה.

כיום, כתביו הרפואיים של הרמב"ם מצויים בשתי מהדורות מלאות: א. בשפה העברית - מהדורתו הפופולרית, אך הבלתי-מדויקת, של זיסמן מונטנר, ארבעה כרכים, בהוצאת מוסד הרב קוק ; ב. בשפה האנגלית - מהדורתו המדעית של פרד רוזנר , בשבעה כרכים[32] . חלק מכתבי הרפואה של הרמב"ם ("פרקי משה ברפואה", "ספר האסתמה") יצאו במהדורה מדעית  נוספת Gerrit Bos[33] חיים גמליאל  פרסם מונוגרפיה הבוחנת את תקפות הקביעות הרפואיות של הרמב"ם נוכח המדע המודרני[34] . אוריה לוי ליקט את דברי האמונה והמוסר מכתביו הרפואיים של הרמב"ם[35] .

חיבורים נוספים שתכנן רמב"ם לכתוב


רמב"ם מזכיר בכתביו ספרים שתכנן לכתוב ולא הגיעו לידינו, ועל כן לא ברור אם אכן כתבם:


  • תרגום פירוש המשנה לעברית - באיגרת ליוסף אבן-ג'אבר[36]  הרמב"ם מביע כוונה לתרגם את פירושו למשנה  מערבית לעברית.

  • מקורות למשנה-תורה  - באיגרת לר' פנחס הדיין[37] , רמב"ם כותב שהוא עצמו לעיתים לא מוצא את המקור להלכה שכתב והמקור שלה אינה נמצא באחת מהסוגיות המרכזיות הדנות באותו נושא. לכן כתב שבכוונתו לחבר ספר-עזר שבו ילקט מקורות מסוג זה.

  • ספר האגדתות - בהקדמה למשנה  ובהקדמה לפרק חלק [38]  הרמב"ם מביע כוונה לחבר ספר שבו יפרש את הרבדים הנסתרים שבאגדתות  המובאות בדברי חז"ל, שבמבט שטחי נראות כסיפורים תמוהים.

  • ספר הנבואות - שם ושם, כותב הרמב"ם שהוא מתכננן לכתוב ספר שיפרש את הנבואות הסתומות. למעשה, הרמב"ם חזר בו במפורש[39]  מן התכנון על שני הספרים האחרונים, בנימוק שאם לא יסתיר את הסודות הריהו חוטא בכך, ואם יסתיר לא יועיל בכך כלום.


avatar
sharonariel
SATWORLD PRO MEMBER

Points : 3862
Registration date : 24.09.10

sisi - הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى Empty Re: הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى

הודעה על ידי sharonariel on Wed Oct 23, 2019 1:02 pm

מתפיסותיו העקרוניות


שלילת ההגשמה


הרמב"ם דגל בשלילת ההגשמה  (ממשות פיזיקלית, גוף) ושלילת התארים  (תכונות חיצוניות; רגשות, לדוגמה) מהאל  מכל וכל. רובו המוחלט של החלק הראשון מספרו מורה נבוכים נועד לטהר את המחשבה היהודית משתי תפיסות אלו. שלילת שתי תפיסות אלו נגזרת לדעתו מהפסוק "שמע ישראל  ה' אלהינו ה' אחד", שכבר בתקופות קדומות היווה פסוק מכונן[40] , וזו הסיבה שכה הרבה ללחום בהן ואף קבע את "ייחוד האל" ו"שלילת ההגשמה" לשניים משלושה עשר העיקרים  שניסח. תפיסת גשמות האל הייתה נפוצה בקרב ההמון היהודי כמו גם אצל מיעוט מחכמי ישראל (דוגמה מפורסמת: ר' משה תקו , בן תקופתו של הרמב"ם), ומפרספקטיבה של זמן ניתן לקבוע שמלחמתו של הרמב"ם בתפיסה זו נחלה הצלחה מוחלטת. התפיסה שעמה התעמת הרמב"ם בנושא תוארי האל רווחה הרבה יותר בקרב ההמון ובקרב החכמים, והצלחת הרמב"ם לגביה הייתה מועטה.

הרמב"ם הדגיש רבות שיש לפרש את הפסוקים כך שביטויי ההגשמה אינם אלא לשון מושאלת, ושאת רבות מאגדות חז"ל  יש לקבל שלא כפשוטן (בפרט אם הן סותרות ברובד זה את השכל), אלא להבינן כמשלים , בניגוד לרוב העם והחכמים בדורו.

הכת הראשונה היא רוב מי שראיתי חיבוריו ומי ששמעתי עליו, תקבל אותם כפשטם, ולא תפרשם פירוש נסתר[...] זאת הכת מאבדת הדרת הדת ומאפילה זהרה, ושמה דת ה' בהפך המכוון בה[...]ורוב מי שיעשה זה הם הדרשנים המבארים לבני אדם את אשר לא יבינוהו הם, והלואי היו שותקים. 
[size=14]מו כן, שלל הרמב"ם אמונות כגון אסטרולוגיההעלאה באוב  או פעולות מאגיות אחרות. בניגוד לרמב"ן , שסבר שיש בדברים אלו אמת - אלא שהתורה אסרתם , סבר הרמב"ם שאלו אשליות ותעתועים, ואין בהם ממש. כך, לדוגמה, כתב במשנה תורה :

[/size]
ודברים האלו כולן (הכוונה לפעולות מאגיות כגון כישוף או העלאה באוב), דברי שקר וכזב הן; והן שהטעו בהן עובדי עבודה זרה הקדמונים לגויי הארצות כדי שיינהו אחריהן[...] כל המאמין בדברים אלו וכיוצא בהן, ומחשב בליבו שהן אמת ודברי חכמה, אבל התורה אסרה אותן – אינו אלא מן הסכלים ומחסרי הדעת. 
— משנה תורה , הלכות עבודה זרה, פרק יא הלכות יז-יח


תורה ומצוות



הרמב"ם מנה את האמונה באלוהים  ובכך שהתורה  ניתנה מהשמים כי"ג העיקרים , שהכופר בהם "הרי יצא מן הכלל וכפר בעיקר"[41] .
הרמב"ם סבר שלכל המצוות  יש גם סיבות וטעמים שיכולים להיות מובנים לנו, שהם בכללם הקניית השקפות נכונות, מידות טובות, וסילוק העושק והעוולה מהעולם. הוא אף הקדיש למעלה מעשרים פרקים ב"מורה נבוכים"[42]  לבניית שיטה מסודרת לטעמי מצוות רבים.
הרמב"ם ראה בסגנון החיים האידיאלי חיי תורה ועבודה , חיים של תורה שיש עמה מלאכה, וכך ראה גם את עבודתו כרופא. יתרה מזאת, הוא ביקר בספריו קשות לומדי תורה[43]  שנסמכו על קופת הציבור, שעושים את התורה "קרדום לחפור בו" ואמר עליהם שהם מחללים שם שמים . עמדה זו של שלילת הפרנסה מתרומות הוא פסק להלכה ולא ראה בה הדרכה בלתי מחייבת, אלא איסור מן התורה: "כל המשים על ליבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה, ויתפרנס מן הצדקה, הרי זה חילל את השם וביזה את התורה וכיבה מאור הדת וגרם רעה לעצמו ונטל חייו מן העולם הבא, לפי שאסור ליהנות בדברי תורה בעולם הזה. אמרו חכמים: כל הנהנה מדברי תורה - נטל חייו מן העולם. ועוד ציוו ואמרו: לא תעשם עטרה להתגדל בהם, ולא קורדום לחפור בהם. ועוד ציוו ואמרו: אהוב את המלאכה, ושנוא את הרבנות. וכל תורה שאין עימה מלאכה, סופה בטילה, וסוף אדם זה, שיהא מלסטם את הבריות."[44]
את ייעודו הסופי של האדם, ראה בידיעתו את ה' ובהפניית כל מעשיו למען השגתו את האלוהים. מדרגתו של אדם המפנה את כל מעשיו להשגת האלוהים, קרובה בתפיסת הרמב"ם למדרגת הנביאים[45] .
את הנבואה  ראה כדרגה העליונה ביותר שאליה יכול האדם להגיע, ואליה עליו לשאוף כל חייו. הגעה לדרגה זו היא באמצעות השכל. הנביא שנבואתו היא השלמה ביותר הוא משה רבנו , שבו ראה הרמב"ם מופת ודגל לכל הדורות.
הרמב"ם התנגד נחרצות לתפיסה הדטרמיניסטית  (ובכלל זה שלל גם את האסטרולוגיה  כהבל), וטען שלאדם יש יכולת בחירה חופשית  לשנות את תכונותיו[46






avatar
sharonariel
SATWORLD PRO MEMBER

Points : 3862
Registration date : 24.09.10

sisi - הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى Empty Re: הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى

הודעה על ידי sharonariel on Wed Oct 23, 2019 1:03 pm

בריאות הגוף והנפש[עריכת קוד מקור  | עריכה ]

הרמב"ם היה מראשוני המטיפים לרפואה מונעת . בספריו הרפואיים ואף ב"משנה תורה" הוא מדריך לתזונה נכונה והתעמלות. לרמב"ם הייתה ידיעה גם בפסיכולוגיה . אפשר לראות בו מראשוני הדוגלים ביהדות בטיפול פסיכולוגי. כפי שקבע ב"שמונה פרקים "[47] , שהחולה בנפשו שתכונותיו נוטות אל הקיצוניות, צריך להתייעץ עם החכם - רופא הנפש, שיעזור לו לאבחן את מצבו וייעץ לו כיצד לאזן את תכונותיו ולהגיע לשביל הזהב , באמצעות עשייה מתמדת והפוכה לתכונה הקיצונית הקיימת בו - שיטה הבנויה על דברי פילוסופים כדברי אריסטו  בספר אתיקה , ועל דברי חז"ל , כפי שהרמב"ם מעיר בעצמו בהקדמתו לשמונה פרקים .

  • תזונה נכונה - הרמב"ם מנחה את האדם לבחור את המזון לא על פי טעמו, אלא על פי יעילותו. הרמב"ם גם קורא שלא לאכול אלא על קיבה ריקה, להשתדל שלא לאכול מטעמים שונים בארוחה אחת, אלא רק מין אחד ולהקפיד להימנע מן השובע: "כי אם נתמתחה האיצטומכה (=קיבה) ביותר ממה שבטבע, יחלשו פעולותיה..." (קצרת, פרק 1, 59).

  • התעמלות  - שמירה על כל עקרונות הבריאות, ללא התעמלות, אינה מספיקה לפי הרמב"ם ובמוקדם או במאוחר יאלץ הנוהג כך לקחת תרופות, ככתוב "ואם יטרידהו להתעמל, אז לא יספיקהו טוב ההנהגה, עד שיצטרך לזה לקיחת הרפואות המבריאות" (פרקי משה, מאמר 1,18) וכן "ובהתעמלות ידחה נזק רוב ההנהגות הרעות" (הנהגת הבריאות, שער 1, 3).

  • הנהגת בריאות הנפש ברפואת הרמב"ם - "ויחשוב הרופא כי כל חולה ליבו צר, וכל בריא רחב הנפש... והוא הקודם ברפואת כל חולה" {הנהגת הבריאות, בריאות הנפש, 13}. רפואת הנפש היא יסוד מכריע בחשיבותו, כאשר מדובר ברפואת הרמב"ם. הוא ראה בשלמות הנפש של האדם חלק בלתי נפרד מבריאותו ובעת חולי תבע לטפל בנפש ובגוף כבמקשה אחת

  • הערכה וביקורת



  • לצד הרבים שמצאו חשיבות רבה בספריו של הרמב"ם, היו גם שהתנגדו להם. לספרו משנה תורה  לא כתב הרמב"ם מקורות והתבסס על פרשנותו לתלמוד, מה שקומם חכמים אחרים, בהם הראב"ד . נוסף על כך, עוררו חלק מפסקיו התנגדות בחלק מקהילות ישראל, בעיקר באירופה. התנגדות זו שככה מעט לאחר שהראב"ד  כתב סדרה של השגות על דברי הרמב"ם. למעשה רק יהודי תימן הסתמכו על הרמב"ם כפוסק יחיד, אם כי חלק גדול מפסקי ההלכה  המקובלים בקהילות היהודיות מתבססים בעקיפין על פסקיו, שכן רבי יוסף קארו  ראה ברמב"ם את אחד משלושת מקורות הפסיקה המרכזיים של השולחן ערוך  (לצד פסיקות הרי"ף  והרא"ש ).

    בשונה מהאופן המתון למדי של ההתנגדות ל"משנה תורה", ההתנגדות ל"מורה נבוכים" הייתה חריפה הרבה יותר, בפרט בקרב יהדות אשכנז , שלא הייתה קרובה להגות המוסלמית ועסקה פחות בפילוסופיה. בין המתנגדים היו שראו בספר את "הרע במיעוטו", כתשובה לכופרים שלא יכלו לקבל את האמת הטהורה[48] . מתנגדים חריפים יותר סברו שיש בספריו דברי כפירה  וביקרו גם את השפעתם של אריסטו  והפילוסופיה היוונית  בכלל על הרמב"ם. היו בהם גם כאלו שהחרימו או שרפו את ספריו.

    ל"מורה נבוכים" נודעה השפעה על הוגים נוצרים באירופה, ובפרט תאולוגים נוצרים (כמו תומאס אקווינס , שהעריך אותו במיוחד, האפיפיור הונוריוס הרביעי , שהוציא כתב הגנה על "מורה נבוכים", גוטפריד לייבניץ  ועוד) שהתעניינו בפילוסופיה היוונית הקלאסית, ובאופן שבו היא נתפסת בקרב מאמינים מונותאיסטים . פילוסופים מודרניים, יהודים ונוצרים, עסקו בהגותו ופיתחו אותה.

    על ההערצה לרמב"ם יעידו דברי המשורר יהודה אלחריזי : "בגללך אמר אלהים: נעשה אדם בצלמנו כדמותנו", והאמרה המפורסמת: "ממשה (בן עמרם) עד משה (בן מימון) לא קם כמשה!".


avatar
sharonariel
SATWORLD PRO MEMBER

Points : 3862
Registration date : 24.09.10

sisi - הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى Empty Re: הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى

הודעה על ידי sharonariel on Wed Oct 23, 2019 1:05 pm



תמונתו של הרמב"ם

sisi - הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى 25px-Postscript-viewer-shaded  ערך מורחב – תמונתו של הרמב"ם
דיוקנו המפורסם של הרמב"ם, המופיע על גבי מדליות, בולים, תבליטים ועוד, מקורו באיור המופיע בספר Thesaurus antiquitatum sacrarum ("אוצר העתיקות המקודשות") מן המאה ה-18 , של בלסאוס אוגולינוס, המבוסס, לעדות הכותב, על "תחריט עתיק". לפרסומו של הדיוקן הביא יצחק שמואל רג'יו  (יש"ר מגוריציה), ובעקבותיו המומר  איש המיסיון  משה מרגליות , שהביא את הדיוקן לאנגליה . אולם מקובל כי דמות זו היא דמיונית, ואינה מתארת את דיוקנו המקורי של הרמב"ם, בין השאר מפני שפאותיו  נראות בה מגולחות בתער .
מספר תמונות דיוקן עממיות נוספות נפוצו במהלך העת החדשה, אולם הם לא התפרסמו כמו זאת ממהדורתו של בלסאוס.
בבית הנבחרים האמריקאי  מוצג תבליט דיוקנו של הרמב"ם (בדמות פילוסוף יווני) שנעשה בשנת 1953, והוא אחד מבין 23 התבליטים (ובהם גם תבליט של משה רבנו ) המוצגים, של מי שעבודתם הייתה אבן יסוד לחוקה האמריקאית.

  • הדיוקן המקורי, כפי שהופיע ב-Thesaurus antiquitatum sacrarum
     

  • דיוקן הרמב"ם בכניסה לבית החולים רמב"ם  שבחיפה
     

  • דיוקנו של הרמב"ם על בול ישראלי משנת 1953



ראו גם


sisi - הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى 640px-Donald_Trump_greets_the_President_of_Egypt%2C_Abdel_Fattah_Al_Sisi%2C_May_2017sisi - הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى Sisi_and_Putin_meeting_on_16_August_2014_%281%29










avatar
sharonariel
SATWORLD PRO MEMBER

Points : 3862
Registration date : 24.09.10

sisi - הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى Empty Re: הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى

הודעה על ידי sharonariel on Wed Oct 23, 2019 1:05 pm



הערות שולייםsisi - הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى 800px-Abdel_Fattah_el-Sisi%2C_King_Salman_of_Saudi_Arabia%2C_Melania_Trump%2C_and_Donald_Trump%2C_May_2017sisi - הנשיא המצרי היהודי הראשון בהסטוריה של מצרים אה סיסי SISI.אחרי משה רבנו והרמבם عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسى 48466038_401

Behind the Egypt-Saudi Deal


Egypt's President Sisi has ceded the two Red Sea islands of Tiran and Sanafir to Saudi Arabia. We break down the history, motives and public reaction behind this controversial cessation of land.












    השעה עכשיו היא Wed Jan 27, 2021 6:26 pm